Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Min syster är avundsjuk på mig – hur ska jag hantera det?
12 mar, 2025
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
Två kvinnor diskuterar
Läsaren upplever att systern är avundsjuk på hennes liv och kommer ofta med gliringar. Experten menar att det är väldigt vanligt med avundsjuka i syskonrelationer, och ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Äldsta syskonet? Se 5 vanliga saker som tas upp i terapinBrand logo
Äldsta syskonet? Se 5 vanliga saker som tas upp i terapin
Jag är 41 och har en syster som är fyra år äldre än mig och som jag upplever är avundsjuk på mig. Vi ses inte så ofta då vi bor i olika städer, men när vi gör det får jag ofta gliringar som ”Du som tjänar så mycket pengar borde väl ha råd med en ny vinterjacka?”, ”Du som lever drömlivet behöver väl inte deppa ihop” eller ”Du som bor i storstan vet väl allt om nya trender”.
Det känns som att jag hela tiden behöver försvara mig. Egentligen tror jag att hennes avundsjuka och missunnsamhet bottnar i att hon haft samma dröm som jag: Att flytta till en större stad och göra karriär. Hon blev dock kvar i vår hemstad då hon blev gravid som ganska ung och nu har exman och barn där. Hur ska jag hantera hennes avundsjuka?
Annons

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar:
Avundsjuka i syskonrelationer är väldigt vanligt och kan skapa många hinder i relationen. Ibland kan det finnas en bakgrund där ett syskon blivit mer uppmärksammat än ett annat av föräldrarna, i andra fall kan det finnas avundsjuka ändå.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Att känna avundsjuka är ju i sig inte ett problem för relationen. Det är när man visar den på olika sätt, som i form av missunnsamhet, som det blir problematiskt.
En del av de kommentarer som din syster säger kanske inte heller kan härledas till avundsjuka. Jag tänker exempelvis kommentaren ”du som bor i storstan vet väl allt om nya trender”. Hon kanske bara menar att du vet mer om trender, och att det inte egentligen handlar om en gliring. Kommentaren som ”du som lever drömlivet behöver väl inte deppa ihop”, kan ses som ett negligerande av din känsla, men jag har ingen bakgrund till varför hon sa så.
Annons
Det jag vill är alltså att du ska fundera över vilka beteenden din syster har som blir svåra för dig. Tänk också över vilka känslor det skapar i dig. Nästa gång som hon säger något som blir tufft för dig, berätta då lugnt för henne hur det blir för dig. Din syster har antagligen ingen aning om vad det gör med dig. Därför behöver du hjälpa henne på traven här.
Du säger också att du alltid känner att du behöver försvara dig. Det är såklart en jobbig sits för dig. Om du i stället uttrycker dina känslor behöver du inte försvara dig. I det fallet att det ändå dimper ner någon kommentar som du inte känner dig bekväm med kan du fundera över vad du vill göra med den. Om du i din helhet har gjort det tydligt för henne vad som sker inom dig kan du testa att låta mindre kommentarer passera, om de inte väcker starka känslor i dig. Ibland måste vi välja våra strider och inte ta allt. Jag hoppas ni hittar ett sätt framåt i er syskonrelation och att avundsjukan inte fortsätter gnaga.
Annons