Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Min vännina är förändrad – men hon förnekar att något är fel!
05 aug, 2024
Två kvinnor som pratar med varandra.
Foto: TT
”Laila” är orolig för sin vännina som hon upplever har blivit trött och ledsen. Vad kan hon göra för att hjälpa henne utan att låta tjatig? Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Psykologens 3 bästa tips för när livet känns tungtBrand logo
Psykologens 3 bästa tips för när livet känns tungt
Fråga: Jag har en väninna som jag känt väldigt länge och jag tycker själv att vi står varandra väldigt nära. Det är en tuff, glad och självständig tjej med massa energi. Hon är en sådan som alltid ställer upp och hjälper alla, tar på sig att fixa saker och lever med sin man och två barn i ett till synes väldigt bra förhållande. När jag känt mig ledsen eller nere vet jag att hon alltid finns där för mig och lyssnar, stöttar och tröstar. Jag känner mig väldigt tacksam för att ha henne i mitt liv.
Men nu känner jag att jag skulle behöva rådfråga dig kring henne. Den senaste tiden har jag märkt att hon är förändrad. Hon är inte lika energisk och glad utan verkar trött och ledsen. När jag märkte det frågade jag henne såklart hur det var fatt men hon förnekade att det var någonting som var fel. Jag fick ju såklart nöja mig med det, men fortsatte märka att hon är förändrad.
Annons
Sedan träffade jag på hennes man när hon inte var med och han tog själv upp att han var orolig för henne. Han hade också märkt denna förändring men visste inte vad det berodde på. Det här fick mig att bli ännu mer orolig för henne eftersom det inte bara är jag som inbillar mig. Vad tror du det kan vara med min väninna?
Jag vill så gärna finnas där för henne nu när hon verkar behöva det men hur ska jag gör när hon förnekar att något är fel. Jag kan ju inte tvinga på henne hjälp. Ska jag bara strunta i detta och lämna henne ifred? Eller ska jag ta upp det med henne igen med risk att bli tjatig? Jag hoppas du kan hjälpa mig med detta för jag tycker så mycket om min väninna och vill kunna hjälpa henne.
/Laila

Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: "Ta upp det med henne igen"
Så fint av dig att bry dig om din väninnas välmående. Jag tycker att det var helt rätt av dig att fråga henne om det när du började lägga märke till hennes förändring. Men uppenbart var hon inte redo att prata om sin situation då. Du har ju också fått bekräftat via hennes man att detta är någonting som inte bara du lagt märke till.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Det är svårt att veta varför din väninna inte vill anförtro sig till dig. Du beskriver henne som en stark person som alltid brukar hjälpa andra. Då kan det vara så att hon faktiskt har svårt att ta in, och acceptera, att det denna gång är hon själv som skulle behöva hjälp. Hennes självbild kan var den att hon ska klara allting själv och då kan det vara svårt att erkänna att man kan behöva hjälp. Hon försöker säkert hålla ihop sig och tänker att det kommer att gå över.
Självklart kan man inte tvinga någon att ta emot hjälp men jag tycker absolut att du kan ta upp detta med henne igen. Ni tycks ha en sådan nära och lång relation att den säkert klarar av att du är lite ”påstridig”. Berätta för henne hur du upplever henne och säg att hon självklart inte måste berätta men att du finns där för henne om hon behöver hjälp. Du kan till exempel erbjuda praktisk hjälp om du har möjlighet, genom att komma med matlåda till familjen, hämta barn eller något annat som kan underlätta. Föreslå att du tar hand om deras barn en helg så att hon och hennes man kan åka bort tillsammans och få en barnfri helg.
Annons
Ring och hör av dig och föreslå att ni går och fikar, promenerar eller annat som din väninna gillar. Genom att ge henne uppmärksamhet visar du att du bryr dig och ger henne möjlighet att börja prata. Peppa henne att man inte alltid måste vara den starka utan att det är viktigt att också kunna ta emot hjälp. Jag hoppas att någonting av detta kan hjälpa din väninna och att hon snart mår bättre. Vi behöver alla hjälp någon gång i livet.