Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
"Mina kompisar rökte på på skoldiscot – vad ska jag göra?"
25 apr, 2025
author Maria Jacqueline Bratt
Maria Jacqueline Bratt
Tjej kollar i mobilen
Flera killar i läsarens kompisgäng rökte på när de fick chansen utanför skoldiskot. Hon vill inte umgås med personer som tar droger och undrar vad hon ska göra om det händer igen. Socionomen Maria J Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Här är 8 tecken på att du dricker för mycket alkoholBrand logo
Här är 8 tecken på att du dricker för mycket alkohol
Jag skriver till dig för det finns ingen annan som jag vågar fråga. Mina kompisar och jag är 14 år och vi har känt varandra sedan vi gick på förskola ihop. Vi är flera stycken i ett gäng och både tjejer och killar. Jag älskar mina kompisar och vi har väldigt kul ihop. Men nu har det hänt en grej som är läskig och jag vet inte vad jag ska göra.
För ett tag sedan var vi på ett skoldisco och efter ett tag gick vi utanför. Då stod det lite andra ungdomar där och några som var lite äldre. Några killar hade hasch och började röka och sen frågade de mitt gäng om vi ville ha. Då var det några av dem som sa ja och så rökte de. Jag sa nej för jag HATAR verkligen droger och har bestämt mig för att ALDRIG prova. Jag ville gå därifrån för jag var jätterädd att polisen skulle komma, men ingen av mina kompisar ville gå så jag stannade också. De killarna som rökte blev jättelarviga. Det var kanske tre stycken som provade men de andra verkade inte tycka det var så farligt.
Annons
Nu vet jag inte vad jag ska göra för jag gillar mina kompisar väldigt mycket och vill fortsätta vara med dem. Men jag vill inte vara med dem om de använder droger. Några av de andra tjejerna i gänget har sagt efteråt när vi pratat att killarna inte var riktigt kloka, men ingen har sagt till dem att låta bli. Ingen sa heller någonting just när det hände, inte jag heller. Efteråt har jag tänkt att det var dumt och att jag skulle sagt det och gått därifrån. Vad tycker du att jag ska göra?
/Freja

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar: Bra att du sa nej till droger
Jag tycker det var jättebra att du sa nej till att prova droger fastän några av dina kompisar gjorde det. Det är väldigt lätt att dras med i saker när man är tillsammans med sina vänner. Då kan det vara svårt att vara den enda som säger nej och inte hänger med på det de andra gör. Nu var ni några stycken som var kloka och sa nej vilket var väldigt bra gjort.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Men du kände trycket att vara kvar fastän du egentligen ville gå därifrån och även säga ifrån. Det visar hur svårt det kan vara, så jag tycker inte du ska förebrå dig själv för hur du gjorde. Men det är bra att du har funderat på det här efteråt och kommit fram till hur du vill göra i stället om det skulle hända något liknande en annan gång. Det är så lätt att bli överrumplad i situationen och ofta kommer man på först i efterhand hur man skulle gjort och vad man skulle sagt.
Lättare om ni är flera som säger ifrån
Jag tycker att du ska prata med de andra av dina kompisar som också sa nej och berätta för dem hur du känner och tänker. Förhoppningsvis tänker de faktiskt likadant och vågar stå för det om du tar upp det. Då kan ni tillsammans prata med de killar som provade på att röka och säga att ni inte vill hänga med dem om de gör så igen. Det är alltid lättare att vara flera som säger ifrån och det får bättre effekt.
Annons
Vi får hoppas att dina kompisar tar till sig av det ni säger och slutar att prova droger. Det kan få allvarliga konsekvenser om de fortsätter. Om du skulle märka att någon av dina kompisar fortsätter med droger så tycker jag att du ska prata med någon vuxen om det. Till exempel en skolsköterska, skolkurator eller någon på en ungdomsmottagning. Det är viktigt att de vuxna kring ungdomar i riskzonen får veta så att de kan hjälpa. Det ansvaret ska inte ni kompisar ha. Jag hoppas dina kompisar slutar testa droger så att ni kan fortsätta vara med varandra. I värsta fall tycker jag du ska söka dig till andra kompisar. Kram
LÄS OCKSÅ: Finns det ångestdämpande som inte är beroendeframkallande?