Missunnsamma syskon: Hur hanterar man avund och krav?
Fråga: Varför är mina syskon så avundsjuka och missunnsamma? Jag är en singelkvinna som bor själv och har ett mycket välbetalt jobb. Jag har alltid varit intresserad av ekonomi och började tidigt spara och investera på börsen. Jag utbildade mig och kan nu leva gott.
Jag är äldst av fyra syskon och den enda som har lyckats så här bra. Ingen av mina andra syskon har studerat på högskola eller fått ett så bra arbete som jag. Å andra sidan har de lyckats väl med sina familjeliv och har alla flera barn och verkar lyckliga med sina partners. Det tycker jag är väldigt fint och värt väldigt mycket i mina ögon. Vi har nog egentligen en bra kontakt allihop och brukar ses vid födelsedagar och andra högtider. Jag älskar dem allihop och är glad för mina syskonbarn. Jag är inte säker på att jag själv kommer att få barn då jag känner att jag vill ägna mitt liv åt arbetet och karriären. Men man vet ju förstås aldrig.
Under det sista året har min lillebror och hans familj haft det jobbigt då hans fru blev sjuk och min bror blev arbetslös en tid. Då kändes det alldeles självklart för mig att rycka in och jag både gav min bror lite pengar som gåva och lånade ut en del till dem på obestämd tid. Han och hans fru var väldigt tacksamma. Men det visade sig senare att de andra syskonen på något sätt blev sura och missunnsamma och tycker att jag borde ge dem pengar också, motsvarande det min lillebror fått. De ifrågasatte varför bara han skulle få. Jag häpnade och tyckte det var hemskt av dem att reagera så här. Jag skulle ju ha hjälpt var och en av dem i samma situation men känner inte att jag har skyldighet att dela ut mina pengar lika till mina syskon.
Tänker jag fel? Vad tycker du om detta? /Miryam
Maria Jacqueline Bratt:
Svar: Så fantastiskt av dig att ställa upp och hjälpa din lillebror och hans familj när de behövde det. Tråkigt bara att det skapade missunnsamhet hos dina andra syskon. Du har absolut ingen skyldighet att ge motsvarande summa till dina andra syskon. Det är en ganska konstig önskan hos dem, kan jag tycka.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Du och dina syskon har gjort olika val i livet där du riktat in dig mer på studier, arbete och en god ekonomi. Dina syskon å andra sidan har valt ett familjeliv med barn i stället vilket du ser är värt mycket. Det låter inte alls som om du ser ner på dem för att du har skaffat dig en annan ekonomisk situation än dem, utan du kan se att de är lyckliga och glada över sina partners och barn. Men trots det tycks det hos dem finnas ett sting av avundsjuka över din ekonomiska situation.
Jag tänker att det är bra om du kan prata med dina andra syskon om den här situationen som har uppstått. Risken är annars att den här missunnsamheten ligger och gror och växer till sig. Det bästa är att föra upp den till ljuset och prata om den. Du kan förklara precis det du skriver till mig, att du hade hjälpt dem alla på samma sätt om de hamnat i motsvarande situation som er lillebror. Det finns ju ingen anledning alls för dem att vänta sig att du ska ge dem motsvarande ekonomisk kompensation.
Det är annorlunda om det är en förälder som ger sina barn olika ekonomisk hjälp eller gåvor eftersom barn alltid har arvsrätt efter sina föräldrar. Men det gäller inte syskon där man har rätt att göra ett syskon arvlöst, så du har ingen skyldighet att ge dem exakt lika ekonomisk hjälp.
Jag tycker du ska stå på dig om att dina pengar är dina och att du kan göra vad du vill med dem. Jag tycker det är fint av dig att rycka in och hjälpa ett syskon om det behövs. Du ska dock inte ha dåligt samvete för att de andra inte får exakt lika mycket. De är vuxna och klarar av sitt liv själv. Hoppas att ett samtal kan lösa upp problemet och återskapa er fina syskongemenskap.