Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Hur hanterar jag min extrema fobi för offentliga toaletter?
24 jan, 2025
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
Kvinna tvättar händerna på toalett.
Fobier och ångest kan vara påfrestande, oavsett om det gäller offentliga toaletter, höjder eller trånga utrymmen. Att leva med en sådan rädsla kan begränsa vardagen och skapa både oro och stress. Men det finns effektiva metoder för att hantera problemet.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Vad är ångest? – Anders Hansen förklararBrand logo
Vad är ångest? – Anders Hansen förklarar
Fråga: Detta låter kanske konstigt, men jag hatar offentliga toaletter och undviker dem i allra högsta grad. Jag undviker att på evenemang där jag vet att toaletterna kommer att vara sunkiga och även på jobbet har det börjat bli jobbigt att gå på toa. Jag får äckelkänslor av tanken på att någon annan har suttit på toasitsen med sin bara rumpa och tryckt på spolknappen med sina smutsiga händer. Jag har väl aldrig tyckt om att gå på offentliga toaletter, men det har verkligen eskalerat de senaste två–tre åren. Hur kommer jag ifrån det här? Det känns verkligen inte bra att behöva hålla mig långa stunder. Dessutom får jag ångest av att till exempel åka kollektivt eller gå på stan när jag vet att jag eventuellt kommer behöva uppsöka en toalett.
Annons
Nathalie Siljerud Joo: ”Stå ut med känslan av äckel”
Svar: Det låter som denna problematik har hållit på ett bra tag och att den påverkar din livskvalitet i hög grad. Jag tänker att det måste vara kämpigt för dig och jag kan tänka mig att rädslan över att gå på offentliga toaletter skapar många orostankar. Att ha sådana tanker är i sig väldigt dränerande.
Nathalie Siljerud Joo

• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Utifrån det du skriver tycker jag ändå att du verkar kunna se dig själv utifrån. Du kan sätta ord på att du undviker aktiviteter och du verkar förstå att du inte kan fortsätta på samma sätt längre. Jag hör motivation till att förändra ditt beteende – vilket är ett steg bara det!
Tyvärr finns det ingen genväg till att bli fri från problemet, utan du måste helt enkelt börja exponera dig för det som du är rädd för. Det handlar alltså om att närma sig målet för rädslan samtidigt som du lär dig hantera känslan. Många söker terapi för att få stöttning i detta och jag tänker att det kan vara bra i ditt fall eftersom det ändå har gått rätt så långt. Men du kan också försöka sätta upp uppgifter till dig själv. Det kan handla om saker som att först känna på handtaget till toalettdörren, att gå in på toaletten för att gå ut igen och att röra vid spolknappen. Slutligen handlar det om att kanske göra både det lilla och stora på en offentlig toalett.
Annons
Råd från en expert
KBT-terapeuten svarar
Om du utsätter dig för dessa uppgifter är det viktigt att inte göra något som skulle balansera känslan som du känner. Exempelvis skulle det kunna vara att tvätta händerna efter att du rört vid spolknappen. Då förlorar din ansträngning i styrka. I stället handlar det om att stå ut med känslan av äckel och att inte agera på den.
Fundera också över om du är känslig för smuts i stort, eller om det bara är just på offentliga toaletter det blir svårt. Ofta kan det finnas flera områden som är utmanande. Om det inte är så nu finns det en risk att problemet framåt generaliseras, alltså att du börjar känna att du även får svårt med äckel och undvikande beteenden i andra miljöer. Därför kan det vara bra att agera på detta så snart som möjligt.
Även om det känns obehagligt att ta sig an detta är det väldigt ofta effektivt att arbeta med exponering. Det finns alla chanser att du kommer kunna hantera detta på ett mer hälsosamt sätt framåt. Du måste bara bestämma dig för att påbörja arbetet.
Annons