Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Pappas nya tjej är jämngammal med mig!
10 okt, 2024
En kvinna och en man med åldersskillnad.
Foto: TT
”Nora-Li”tycker att det känns märkligt att hennes pappa blivit tillsammans med en yngre kvinna. Hur ska hon förhålla sig till henne? Vad händer om de skaffar barn? Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Äldsta syskonet? Se 5 vanliga saker som tas upp i terapinBrand logo
Äldsta syskonet? Se 5 vanliga saker som tas upp i terapin
Fråga: Jag är en tjej på snart 30 år som känner mig väldigt ambivalent och verkligen behöver rådfråga dig. Mina föräldrar är skilda sedan många år och min mamma är omgift med en väldigt trevlig man. Min pappa var sambo ganska länge med en kvinna som också var väldigt trevlig. Mina föräldrar har alltid varit vänner så jag tycker att vi har en bra relation mellan oss. Mina föräldrar ses med sina respektive vid olika familjesammankomster. Jag har ett par äldre syskon som har familj och barn men själv är jag singel och trivs bra med det.
För ett par år sedan tog det slut mellan min pappa och hans sambo och jag tror det var hon som ville bryta upp. Min pappa verkade nerslagen en tid men verkade sedan må bra igen. Han är väldigt aktiv, social, snygg och vältränad. Han har många vänner och lever ett bra liv tycker jag. Jag förstod att han nog skulle vara attraktiv för många kvinnor och tänkte att han nog skulle hitta en ny kvinna så småningom. Det har han också gjort nu, men det blev inte som jag tänkt mig.
Annons
I stället har han träffat en tjej som är bara ett par år äldre än mig och det känns väldigt konstigt. Jag har inte träffat henne än men min pappa har just berättat. De har träffats runt ett halvår och jag har märkt att min pappa under den tiden varit väldigt glad. Det känns förstås bra, men att hans nya kärlek är jämngammal med mig känns så märkligt. Jag vet att många har stor åldersskillnad men trodde nog inte min pappa skulle falla för en så ung tjej. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till henne nu när min pappa vill att vi ska träffas. Tänk om de får barn? Är detta vettigt?
/Nora-Li

Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: "Kärleken följer inga lagar"
Ja, vettigt eller inte så är ju detta ändå ett faktum som du måste förhålla dig till. Kärleken följer inga lagar och kan nog ibland verka hur ovettig som helst. Precis som du skriver så finns det många förhållanden där åldersskillnaden är stor. Ofta är det män som träffar yngre kvinnor, men det är också vanligt att det är tvärtom. Det finns det många exempel på. Många har nog en tanke om att åldern inte spelar någon roll, men så när det kommer till ens närmaste så kan det plötsligt kännas annorlunda. I dina tankar har du inte kunnat föreställa dig detta men nu är det plötsligt en realitet som du måste hantera.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Du skriver att din pappa verkade nere efter att det blev slut med hans sambo och att han nu verkar väldigt glad. Jag tänker att det ändå är det viktigaste i den här situationen och att du vill att din pappa ska vara lycklig. Jag är också ganska säker på att du kommer att vänja dig vid detta när tiden går och du lär känna hans flickvän. Du beskriver din pappa som attraktiv och ungdomlig, så det är inte ett dugg konstigt att han attraherar både yngre kvinnor och de i hans ålder. Förhoppningsvis har han inte bara fallit för hennes yttre och hennes unga ålder utan det som finns inom henne.
Om du vill kan du berätta öppet för din pappa om dessa dubbla känslor som du har. Det viktiga då är att du ändå förmedlar till honom att du är glad för hans skull och att du gärna vill lära känna hans flickvän. Det är också viktigt att du ger henne en chans och välkomnar henne i familjen precis som du hade gjort med en kvinna som var äldre. Visst kan det hända att den här kvinnan vill ha barn, men det är inte säkert. Dock är det också något som du i så fall får acceptera.
Annons
Ju mer acceptans, förståelse och öppenhet ju större chans att allt fungerar bra. Har du en bra och öppen relation med din pappa kan du även fråga hur han tänker om att börja om med småbarn. Då vet du lite om vad som kan vänta. Hoppas din pappa fortsätter vara lycklig och att du så småningom känner dig mer bekväm med hans val av flickvän.
Råd från en expert
Psykologen svarar