Trött på att dra hela lasset? Så hanterar du en krävande kollega
Fråga: Jag har en kollega som dränerar mig fullständigt på energi. Det började för ungefär tio år sedan när hon började på vårt jobb. Hon var då ensamstående med ett litet barn. Jag märkte snabbt att hon var disträ och glömde saker och var allmänt ofokuserad. Tänkte ändå att hon gjorde sitt jobb. Ganska snart skulle vi samarbeta mycket. Hon fortsatte vara disträ men skötte alltid jobbet snyggt.
Det tuffa var att varje dag i tio år, jag tror det kan ha hänt att hon under två veckor sagt att hon mår bra, klagat på att hon inte var i form och att jag behövde vara den som drog det tyngre lasset. Ständigt var det problem med något. Hon är lättirriterad, vill inte bli störd och är otroligt lättkränkt men delar gärna ut kängor om och till andra. Då jag lätt känner av hennes sinnesstämning blir det lätt att jag daltar med henne och försöker få henne att må bra för att det kortsiktigt blir lättare då.
Under de senaste åren har jag själv varit med om två rätt traumatiska händelser och har behövt all energi jag kunnat få. Att få stöd från henne är omöjligt då hon i nio av tio fall bara tänker på sig själv och har total oförståelse och fördömer min situation. Jag har försökt att inte prata om privatlivet utan hållit mig till jobbet men att ständigt bära på hennes irritation och känslighet och täcka upp för hennes mående tar musten ur mig. Jag är så trött-och less. Jag gör ju också mitt bästa utifrån mina egna bekymmer men orkar inte vara hennes privata psykolog och ständigt stryka henne medhårs för lugn och ro. Hur underlättar jag för mig själv i den här situationen? /Mimmi
Maria Jacqueline Bratt: "Du måste sluta dalta"
Svar: Ja, det låter tufft att ha en kollega som du känner att du måste ”dalta” med och även behöva dra ett tyngre lass på grund av henne. Jag förstår att du känner dig trött på det. Det låter bra att du inte pratar om ditt privatliv med henne för det är att bjuda in onödigt mycket.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Men du behöver också sätta gränser för henne när det gäller det hon häver ur sig till dig. Kanske känns det svår att börja med det nu efter att ha ställt upp på henne under så lång tid. Hon har säkert vant sig vid att du tar emot all hennes frustration och lyssnar till hennes problem. Men om du känner att du behöver en förändring så måste du ta upp det med henne och säga ifrån. När hon börjar ta upp sitt privata så kan du vänligt men bestämt säga ifrån: ”Vet du, jag känner att jag faktiskt inte orkar lyssna på dina problem längre eller allt du klagar på. Jag har nog med mitt eget”. Förhoppningsvis förstår hon och kan sluta. Men det kan behövas att du markerar flera gånger då hon är van vid att du är lite av hennes terapeut.
Du måste sluta dalta med henne och försöka få henne att må bra. Det är inte ditt ansvar utan ni är på en arbetsplats och ska utföra ett arbete. Det är förstås snällt av dig att du velat stötta henne under åren, men det ska inte vara på bekostnad av ditt eget mående eller gå ut över ert arbete. Du måste försöka se det mer långsiktigt och inte bara hjälpa henne i stunden.
Det jag också tänker är att ni väl har en chef och att du bör kunna ta upp detta med hen om det inte blir bättre. Kanske ska ni helt enkelt inte arbeta ihop längre utan ni kanske kan arbeta med andra i stället om arbetet tillåter. Du kan även vända dig till facket om problemet kvarstår. Du måste tänka på din egen hälsa och din egen arbetssituation i första hand. Det är din kollegas ansvar att söka hjälp på annat håll om hon behöver det. Jag hoppas att situationen löser sig för dig.