Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Därför tappar du intresset när nyförälskelsen svalnar
17 jan, 2025
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
Förälskat par håller om varandra.
Varför känns det som att gräset alltid är grönare på andra sidan? KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd om att förstå sig själv och hitta vägen till en djupare, mer hållbar relation
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Se saker lyckliga par gör på helgerna – för att få relationen att hållaBrand logo
Se saker lyckliga par gör på helgerna – för att få relationen att hålla
Fråga: Varför tänker jag hela tiden att gräset är grönare på andra sidan? Jag har varit i många korta relationer, cirka ett till tre år, men tröttnar till slut och tänker att jag kan få någonting bättre. Antingen är det sexlivet som inte är tillfredsställande nog, eller så vill jag ha en mer romantisk man, eller så har vi inte tillräckligt roligt ihop... Jag blir aldrig riktigt nöjd.
Mina vänner kallar mig ”high maintenance”. Jag har en dröm om att hitta min drömman, men det känns rent av omöjligt efter att ha dejtat och haft korta relationer i tjugo år.
Jag är 41 år i dag. Jag växte upp i fin fosterfamilj men tänker att jag djupt inom mig eventuellt har en rädsla för att bli lämnad. Vad tror du?
Annons
Nathalie Siljerud Joo: Det är dags att bryta mönstret
Svar: Tack för ditt brev. Det låter som att du trivs i relationen när den är ny och lite spännande, men att du har svårt när ni går in i nästa fas. Det beteendet kan såklart bli tungt för dig i längden. Jag tänker att det kan få dig att känna tomhet och hopplöshet.
Nya vanor på 21 dagar!
Vill du komma in i bra kost- och träningsvanor? Ge det 21 dagar! Anta vår roliga utmaning så ses vi 27 januari.
Läs mer och anmäl dig här!
När vi har varit tillsammans ett tag har vi inte lika mycket gratis längre. Då behöver vi mer aktivt börja anstränga oss för att förhållandet ska må bra. Du skriver att ni inte har tillräckligt roligt ihop, och att du vill ha en mer romantisk man. Det finns såklart en liten risk att du väljer fel partners, att du går till dem som inte är tillräckligt kärleksfulla eller vill samma saker som du. Det är något som du behöver analysera och fundera över när du ser till de män som du har varit med. Men om vi ändå utgår från att de har varit bra män som skulle kunna passa dig, ja då får du titta inåt.
Annons
Nathalie Siljerud Joo

• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Nästa gång du börjar känna att du inte är nöjd tänker jag att du behöver identifiera mer vad som inte gör dig nöjd. Hur mycket av det kan du påverka själv? Det handlar om att båda ska fortsätta ge, söka kontakt och se till att vardagen blir rolig.
Dessutom behöver du hitta ett sätt att prata med din partner om det är något som skaver i dig. Jag får känslan av att du inte riktigt har kommunicerat dina känslor, utan att du har flytt tidigt. Det klart att det kan kännas svårt att vara sårbar och berätta om sina behov. Då kan du också bli avvisad, vilket kan få dig känna ensamhet. Det är såklart en känsla som är jobbig att bära, men alternativet är oftast inte bättre. För när du inte är i de djupa relationerna blir du ensam på riktigt i längden.
Du frågar dig själv om du har en rädsla över att bli lämnad. Jag tänker att det är naturligt om det har blivit så och att jag tror att det känns igen av många som har vuxit upp i en fosterfamilj. Även om du har fått mycket kärlek och trygghet i den finns det ofta sår i botten av att bli lämnad. När vi har en rädsla för övergivenhet försöker vi hitta olika sätt att hantera den. Ett sätt är att överkompensera, att hela tiden söka kontakt med sin partner och tendera till att bli klängig. Ett annat vanligt sätt är att fly, vilket visar sig i att hålla människor på avstånd. Att inte bli för djupt engagerad i dem. Kanske är det detta som sker med dig?
Annons
Du har alla möjligheter till att förändra dessa mönster. Börja med att försöka delge känslor tidigt i en relation nästa gång. Du är värd att lyssnas till, kom ihåg det.