Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Experten: Så hanterar du en kollega som snackar skit
19 jan, 2025
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
Två kvinnor skvallrar och skrattar.
Vad gör du när jobbästisen snackar skit om kollegorna? Psykologen Nathalie Siljerud Joo ger konkreta tips för att sätta gränser och skapa en bättre arbetsmiljö – även om du helst undviker konflikter.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
6 saker du aldrig ska säga till din kollegaBrand logo
6 saker du aldrig ska säga till din kollega
Fråga: Jag trivs på min arbetsplats och har många härliga kollegor. Jag har blivit bättre kompis med en av dem. Hon är i min ålder, rolig, pratsam och öppen – men snackar också mycket skit om andra kollegor och chefer. Det är som att hon vill komma närmare mig genom att prata dåligt om andra. Flera gånger har jag låtit mig dras med i snacket och efteråt har jag haft dåligt samvete. Jag försöker verkligen styra om snacket och prata om något annat, men ibland går det inte att värja sig. Detta bidrar med så mycket negativitet om dagarna. Jag har funderat på att säga till henne på skarpen, men vill gärna ha kvar henne som jobbästis och vill inte skapa osämja. Dessutom vill jag ju inte att hon börjar prata bakom MIN rygg. Hur hade du gjort i min situation? Till saken hör är att jag är väldigt konflikträdd.
Annons
Nathalie Siljerud Joo: Så sätter du gränser utan att skapa osämja
Svar: Jag tror att många känner igen de personer som du beskriver på jobbet. De tar varje tillfälle i akt till att klaga på andra och vältra sig i sin missnöjdhet. Till synes kan det vara ganska beskedligt, men i ett grupperspektiv är det väldigt skadligt och kan påverka en stor andel av gruppmedlemmarnas hälsa.
Nya vanor på 21 dagar!
Vill du komma in i bra kost- och träningsvanor? Ge det 21 dagar! Anta vår roliga utmaning så ses vi 27 januari.
Läs mer och anmäl dig här!
Nathalie Siljerud Joo

• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Det är svårt för dig, eftersom ni har bondat och blivit goda vänner. Men du känner också i magen att det inte är rätt att tala illa om andra. Det beteendet står emot dina värderingar och du slits mellan det och relationen med henne.
Annons
Till saken hör att du är konflikträdd. Jag tänker att vissa situationer kanske kommer till en med en mening. Här kan du verkligen få öva dig i att sätta gränser och stå upp för dina behov. Det är nästan lite tur att du befinner dig i detta.
Du kan sätta gränser på flera olika sätt. Antingen säger du rätt upp och ner att du känner att det inte blir bra för dig när ni pratar illa om andra och att du skulle uppskatta att ni talar om andra saker. Eller så väljer du att hitta något positivt att säga om personen varje gång hon säger något negativt. Det kommer till slut leda till att din kollega inte blir belönad i sitt beteende och då kommer hon ganska snabbt att sluta med det.
Du blir orolig över hennes reaktion och att hon ska vända sig ifrån dig. Att du i stället blir målet för hennes skitsnack. Det är ett scenario som skulle kunna uppstå och det skulle självklart vara obehagligt. Vi vill bli uppskattade och vara en del av gruppen och när vi inte är det kan vi bli rädda. Men här får du ändå tänka på vem du vill vara. Hur du vill leva ditt liv och hur dina värderingar ser ut. Risken är att du tycker mindre om dig själv om du inte lever i enlighet med det.
Annons
Om hon pratar illa om dig har hon inte varit en bra vän från början och vad ska du med en sådan till? En bra vän är i längden tacksam när någon uppmärksammar ett skadligt beteende, även om det är svårt att höra från början.
Om du tycker att det är väldigt obehagligt att sätta gränser gentemot henne kan du ta små kliv mot det. Kanske finns det någon i din närhet som du kan bolla detta med. Tillsammans kan ni identifiera vad de små stegen skulle kunna bestå av.