Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Hur hanterar man sorgen efter att ha förlorat ett barn?
12 jan, 2025
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
Kvinna på begravning.
Att förlora ett barn är en ofattbar smärta som kan skapa en känsla av djup ensamhet och förtvivlan. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd till en mamma som förlorat sin son och kämpar med sorgen och ensamheten. Vad kan man göra för att gå vidare och hitta stöd i en så svår tid?
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
7 viktiga saker att tänka på om du står nära någon i sorgBrand logo
7 viktiga saker att tänka på om du står nära någon i sorg
Fråga: Jag skriver till dig då jag bär på en enorm sorg. Min son, 34 år, dog för tre månader sedan under en utlandsvistelse och jag vet inte hur jag någonsin ska kunna finna glädje igen.
Jag och hans pappa är skilda sedan femton år. Min son levde också ensam utan familj. Vi stod varandra väldigt nära och när han inte var på resande fot umgicks vi mycket här hemma. Det är så fruktansvärt orättvist att mitt barn, så ung och levnadsglad, skulle dö ifrån mig. Jag har en dotter också men hon bor 70 mil bort så vi ses inte så ofta, men hon har hjälpt mig och barnens pappa att ta hand om det praktiska kring lägenhet, bank och begravning.
Annons
Ensamheten och sorgen äter upp mig och jag förstår inte hur jag ska kunna förlika mig med det som hänt. Vad behöver jag göra för att kunna gå vidare? Inga av mina vänner förstår.
Nathalie Siljerud Joo: "I bland behöver man pausa från sorgen"
Svar: Tack för ditt brev. Jag beklagar verkligen din sorg och jag kan tänka mig att det du upplever är oerhört svårt. När någon som vi älskar tas ifrån oss kämpar vi ofta med en djup förtvivlan och ensamhet, som du beskriver, men kanske också känslor av meningslöshet. Du hade också en väldigt nära kontakt med honom och det låter som att det var en mycket fin relation.
Nathalie Siljerud Joo

• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Tre månader har gått och du är i ett tidigt skede i din sorgeprocess. Du slits mellan svåra känslor och försöker förstå vad som har skett. Där du befinner dig tänker jag att du behöver stöd och att du inte ensam ska behöva bära alla tankar. Du skriver att dina vänner inte förstår dig och så kanske det är. Det är svårt för andra att förstå så djup sorg. Kanske att de ändå kan hjälpa dig på andra sätt? Även om de inte kan hantera detta som du vill kan det vara bra att ha någon som frågar om man vill följa med på en promenad eller fika.
Annons
Kanske att du också behöver få stöd av någon som är van vid att hantera sorg. Det kan vara en terapeut, en präst eller någon från en organisation som arbetar med sorg.
När jag läser ditt brev tänker jag på den förtvivlan du ger uttryck för nu, att den är stark och att den vrider tag i dig. Sorgen kommer inte helt försvinna, men jag tror att förtvivlan kommer lätta och ersättas av något som blir lite mindre tungt att bära.
Råd från en expert
Doktorn svarar
Du skriver att din dotter bor långt ifrån dig, men att hon har varit ett stort praktiskt stöd nu. Går det att knyta närmare band med henne? Hon kanske också behöver en tajtare kontakt, eftersom hon förmodligen också känner sorg. Ofta vill man stänga in sig när någon nära anhörig dör. Men min rekommendation är att du ändå försöker ta dig utanför bostaden då och då. Det kan hjälpa dig att komma på lite andra tankar. Ibland behöver man pausa från sorgen en stund, för att sedan kunna återvända till sörjandet.
Annons
Det är inte ovanligt att man i början kan få starka skuldkänslor om man lyckas med den pausen. Att det känns fult att känna glädje. Men kom ihåg att sådana känslor inte betyder att du glömmer bort din son.