Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag orkar inte med barnens kompisar längre
30 nov, 2024
Tonåringar spelar tv-spel.
Lotta känner att hennes hem förvandlats till ett hotell för barnens vänner, och att det börjar ta ut sin rätt. Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger tips på hur Lotta kan få hjälp och hitta en hållbar balans.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
6 saker föräldrar gör – som tonårsbarnen hatarBrand logo
6 saker föräldrar gör – som tonårsbarnen hatar
Fråga: Jag skulle vilja ha dina synpunkter på hur min man och jag kan göra för att inte bli helt utmattade. Vi har tre barn som alla är halvvuxna och bor hemma. Ända sedan vi bildade familj så sa min man och jag att vi ville att vårt hem skulle vara öppet för alla barnens vänner när som helst. Så har det också varit ända sedan barnen gick på förskolan. De fick alltid ta med sig vänner hem både för att leka, äta men också sova över. Ibland har vi haft 8–9 ungar här samtidigt. Perioder har vi haft några kompisar som bott här längre tid då de haft det jobbigt hemma. En stor fördel är att vi känner alla barnens vänner väl och även deras föräldrar. Allihop är fina och trevliga ungdomar. Som tur är bor vi i ett stort hus med flera rum och stor tomt.
Annons
Jag arbetade förr halvtid men är sedan några år sjukpensionär då jag har svåra smärtor i kroppen. Nu börjar jag känna att vårt öppna hem tär väldigt mycket på mig, men jag ser ingen avmattning av vänner. Samtidigt som jag tycker det är underbart så känner jag att jag får allt svårare att orka med det hela. Jag tycker inte att jag gör annat än handlar, lagar mat, bäddar sängar och tvättar. Barnen tar förstås för givet att alla bara kan komma för så har det alltid varit. Men jag kan ofta känna att det är som om jag driver ett hotell här. Jag vill ju egentligen ha det här öppna hemmet men vet inte hur jag ska klara det riktigt. Jag kan inte med att säga till barnen att deras vänner inte längre är välkomna men hur ska jag bäst göra i den här situationen. Jag vill inte vara ogästvänlig. /Lotta
Expertens tips för en bättre relation
Råd från en expert
Psykologen svarar

Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: "Kräv att ungdomarna hjälper till"
Vilken fantastisk inställning du har haft genom att så generöst öppna ert hem för barnens vänner. Jag är säker på att det betytt mycket för både era egna barn och även alla vänner som har kunnat njuta av ert gästvänliga hem. Men precis som du skriver så låter det som om du bedriver ett hotell och står för all service själv. Det är förstås inte hållbart i längden, särskilt inte som du lider av smärtor. Sedan blir du inte yngre och med åren orkar man inte lika mycket som tidigare. Så jag tror att du behöver tänka lite annorlunda nu och ställa lite krav på dina barn och deras gäster.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Råd från en expert
Relationsexperten svarar
Jag förstår att barnen är vana vid hur allt varit och att de tar för givet att allt ska vara som förr. Men det är här du behöver prata med dem och berätta hur du känner och vad som behöver bli annorlunda. Det betyder inte att du behöver ”stänga” ditt hem för kompisar, men du kan absolut kräva att alla ungdomar hjälper till. Sätt dig ner och fundera på vad du skulle behöva för hjälp och hur du skulle kunna ändra förutsättningarna. Dels kan ungdomarna hjälpa till med att handla, diska, bädda sina egna sängar och även att tvätta. När en övernattningsgäst kommer kan du eller barnen visa var lakan finns och så kan de själva bädda. Är det någon som övernattar ofta kan lakanen förvaras till nästa tillfälle eller så kan de själva lägga dem i tvättmaskinen och sätta på den. När det gäller att handla och laga mat så är det också något du kan be ungdomarna göra, eller åtminstone att hjälpa till med.
Annons
"Tveka inte att säga nej ibland"
Jag tänker att du gör både dina egna barn men även deras vänner en tjänst genom att lära dem att man delar saker och sysslor i ett hushåll och inte bara låter en person stå för allt. Förändring kommer inte av sig själv, så det är viktigt att du själv tar upp detta med dina barn och förklarar hur du vill ha det. Tveka inte heller att säga nej ibland om du känner att du inte orkar ha gäster i huset. Det är viktigt att du tar hand om dig själv och inte bränner ut dig helt. Jag är säker på att dina barn förstår det och vill dig väl. Att lära sig att ta hänsyn är också en viktig del av livet. Hoppas du kan fortsätta ha ett gästvänligt hem med vissa förändringar.