Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag vill ha barn – men min partner är osäker
28 okt, 2024
En kvinna och en man i en soffa.
Foto: TT
”Ebba” är 30 år och längtar efter barn. Hon och hennes kille har varit tillsammans i många år och pratat om att bilda familj ihop. Nu har hennes kille sagt att han är osäker på om han vill ha barn. Han vill ut och resa. Hur ska ”Ebba” tänka nu? Är relationen över? Terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Min hälsa #17 – Så hjälper du någon som lider av ångestBrand logo
Min hälsa #17 – Så hjälper du någon som lider av ångest
Fråga: Jag träffade min kille redan på gymnasiet och nu har vi varit tillsammans i nästan tolv år. Vi har en fin relation. Vi har varit ute och backpackat mycket de senaste åren men nu har vi köpt en lägenhet ihop och båda har fasta jobb. För några veckor sedan sade han att han saknar surfingen och vill ut och resa igen. Tidigare har vi talat om att stadga oss och skaffa barn, men nu är han plötsligt osäker på om han vill ha barn.
Jag blev så ledsen och arg när han sade det. Vi har förut pratat om att vi först skulle resa och sedan skulle göra familjegrejen. Jag kan inte tänka mig ett liv utan barn och är dessutom 30 år och har inte all tid i världen. Ska jag ändå ge honom mer tid och hoppas på att han ändrar sig eller är den här relationen körd?
Annons
/Ebba
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: ”Varför vill han inte ha barn?”
Jag förstår ditt dilemma och att din sambos svar gör dig ledsen. Ni har en lång relation bakom er där ni har rest och ägnat er åt äventyr. Nu hade du tänkt dig att er relation skulle ta nästa fas i livet.
Han börjar plötsligt tvivla och är antagligen rädd för att hamna i ekorrhjulet. Det är inte ovanligt att känna sig tveksam inför att ta ett sådant stort beslut. Han kan behöva vänja sig vid tanken och få lite tid på sig.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Jag tycker att du ska försöka ta reda på varför han känner sig osäker om barn. Är det barn i sig eller är det rädslan att inte kunna resa på samma sätt längre? Självklart är det en stor förändring att bli pappa och fokus måste ligga på barnets behov, men samtidigt tar inte livet slut bara för att man blir förälder. Många par passar på att utnyttja föräldraledigheten till att resa ihop som familj, och dessutom går det att bo utomlands med barn också.
Annons
Om det däremot är så att han under en längre tid tar avstånd för hela barngrejen tänker jag att du måste börja tänka på dig själv. Du skriver att du inte kan föreställa dig ett liv utan barn. Om du känner så och inte blir förälder på grund av honom är det troligt att det skulle ligga som en våt filt över er relation. Ett sådant beslut skulle antagligen också innebära att han skulle behöva bära mycket skuld gentemot dig resten av relationen.
Jag tycker att du ska sätta en tidsram för hur länge du själv kan tänka dig att vänta innan du gör slut. Låt inte åren gå. Risken är att du hamnar i bitterhet och börjar må allt sämre.