Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Kan man ångra sig innan bröllopet?
29 nov, 2024
Kvinna i bröllopsklänning, får klänningen knäppt
Mirre känner panik inför sitt kommande bröllop och börjar tvivla på sina känslor för sin fästman. Trots att han är en fantastisk kille längtar hon efter sitt gamla singelliv och friheten att flirta och umgås med vänner. Relationsexpert Maria Jacqueline Bratt ger råd om hur Mirre kan reda ut sina känslor och prata öppet med sin partner innan det är för sent.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Se saker lyckliga par gör på helgerna – för att få relationen att hållaBrand logo
Se saker lyckliga par gör på helgerna – för att få relationen att hålla
Fråga: Hjälp, jag börjar få panik och måste får dina synpunkter. För ett par år sedan träffade jag en kille och vi blev båda väldigt kära i varandra. Han är 34 år och jag 25, så det skiljer några år mellan oss. Innan jag träffade honom var jag singel och älskade det livet. Jag var ute med mina tjejkompisar varje helg och vi hittade på så mycket kul. Jag hade inte en tanke på att binda mig och skaffa familj. Sedan en kväll ute så träffade jag min kille och blev störtkär. Nästan genast började jag hänga mest med honom och plötsligt var hemmakvällar, middagar, mys och promenader det bästa jag visste. Mina tjejkompisar var lite besvikna men fattade.
Min kille är verkligen en toppenkille på alla vis. Trevlig, social, bra jobb, snygg och rolig. Efter att ha varit ihop i ett halvår flyttade vi ihop och i samband med det friade han till mig. Jag sa ja och kände mig som världens lyckligaste. Båda våra familjer blev glada för vår skull. Nu börjar det närma sig bröllopet och jag blir mer och mer nervös. Han är så lycklig och pratar om bröllopet och vill att vi snart ska ha barn. Men ju mer han pratar om det ju mer panik får jag.
Annons
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
Jag har börjat tvivla på mina känslor för honom och ser hur mitt härliga singelliv kommer längre och längre bort. Mina tjejkompisar är fortfarande ute och jag kommer på mig själv att vara avundsjuk på dem. Min kille och jag går också ut och träffar vänner men det är just singellivet som lockar mig tror jag. Jag kan inte låta bli att kolla på andra killar och önska att jag var fri att flirta med dem. Plötsligt känner jag mig intvingad i ett hörn. Vad ska jag göra? Varför känner jag så här när min kille är så fin? Kan man ångra sig i detta läge? /Mirre
Relationsexpert Maria Jacqueline Bratt svarar: "Viktigt att ha egna intressen"
Ja, det är klart att man kan ångra sig och det är förstås bättre att göra det innan bröllopet än efter. Men jag tänker att du kanske behöver reda ut dina tankar och känslor lite grand. För mig låter det som om du och din kille befinner er på olika platser i livet och att ni behöver prata om detta. Att din kille är lite äldre än du kan spela in men det behöver inte bero på det. Han känner sig redo för familjeliv medan du har kommit på att du saknar uteliv med tjejkompisar. Samtidigt har du haft starka känslor för din kille och ser att han har många fina kvalitéer.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Du beskriver hur du och din kille gick upp i varandra och njöt av hemmakvällar och att hänga bara ni två. Det är inte alls ovanligt när man blir ”störtkär”. Då vill man tillbringa varje ledig stund med varandra. Men efter ett tag ”normaliseras” förhållandet och man får behov av annat än bara den andra. Det är här jag undrar hur ni har det och hur ni pratat om era respektive behov? Vad är det som hindrar att du går ut med dina tjejkompisar då och då och har kul med dem som förr?
Det är viktigt att man i ett förhållande tillåter varandra att ha egna liv och egna intressen vid sidan om gemenskapen man skapar. Jag tror att du och din kille skulle behöva prata ordentligt med varandra om era förväntningar på er framtid. Om du inte känner dig redo för barn än så måste du berätta det för din kille. Känns det svårt att ta upp alla dessa saker själv så beställ tid hos en familjerådgivare. Det är värt att investera tid till att prata ordentligt och reda ut med varandra var ni står. Kanske kan ni tillsammans hitta ett sätt att fortsätta vara tillsammans samtidigt som du inte känner dig intvingad i något. För det ska du såklart inte göra. Kanske kan ni skjuta upp bröllopet och inte ha så bråttom med det och med barn. Om det inte hjälper, och det inte heller hjälper med familjerådgivning, så kanske det är bättre för dig att bryta upp. Hoppas ni finner en lösning.