Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Min pappa kommer med spydiga kommentarer om min kropp
07 apr, 2025
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
Pappan och brodern kommer med spydiga och kränkande kommentarer angående hennes kropp. "Jag trodde inte de kunde vara så taskiga mot mig, hur ska jag hantera detta?" frågar hon KBT-terapeuten, som ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Äldsta syskonet? Se 5 vanliga saker som tas upp i terapinBrand logo
Äldsta syskonet? Se 5 vanliga saker som tas upp i terapin
Jag är i klimakteriet och har gått upp ganska mycket i vikt de senaste åren. När jag senast var på familjemiddag med mina föräldrar och syskon, fick jag många spydiga och kränkande kommentarer angående min kropp. Min pappa tyckte att jag ”inte såg ut att behöva mer efterrätt” och min bror frågade om ”det går bra på gymmet” och gav mig en dask på magen.
Jag blev så himla paff och bemötte inte deras kommentarer där och då, utan gick snarare in i mig själv och blev tystlåten. Efteråt har jag känt mig så himla ledsen och känner att jag måste ta upp detta med dem. Jag vill verkligen inte att det ska hända igen.
Mina familjemedlemmar kan vara ganska plumpa och inskränkta i sina uttalanden och kommentarer om andra saker, men inte trodde jag att de kunde vara så taskiga mot mig. Hur ska jag hantera detta?
Annons

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar:
Vilket tråkigt bemötande du fick från dina föräldrar och syskon. Jag tänker att det är en situation som många skulle bli väldigt ledsna och arga över. Deras kommentarer är verkligen inte okej, utan som du skriver faktiskt kränkande.
Ibland har vissa familjer en kultur av att det är väldigt högt i tak, till den delen att det är okej att säga allt vad man tycker och tänker bara för att man är familj. Mellan syskon kan rollerna bli de samma som man hade vid åtta års ålder, då förmågan att ta in vad den andra känner inte är helt utvecklad. Det kan vara en förklaring, men inte en ursäkt, till varför din bror är så gränslös.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Vad gäller din pappa går det att fundera över huruvida han alltid har varit kritisk till sin natur, eller om han bara gjorde bort sig rejält denna gång. Du beskriver också att familjemedlemmarna är plumpa och inskränkta i sina uttalanden i stort. Möjligtvis är de mer försiktiga i sina uttalanden när de är borta, för att vädra friskt mellan husets väggar.
Annons
Jag tror att det är viktigt att man skiljer mellan att kunna fritt uttrycka sin åsikt och att vara kritisk när man skapar en familjekultur. För när föräldrar systematiskt talar ned andra kan det leda till att barnet också blir dömande. Dessutom skapar det en otrygghet hos barn, när de känner att om man är utanför familjens ram, då är man fel.
Det är viktigt att du sätter ner foten mot din bror och pappa. Innan ni ses vid nästa familjemiddag skulle jag ringa upp dem båda och berätta om hur deras kommentarer landade i dig. Säg att du blev ledsen och att du tycker att deras beteende var sårande. Om din bror har någon som helst förmåga att lämna sin mognad av en 8-åring bör han be dig om en rejäl ursäkt. Och jag hoppas att din pappa kan se ditt perspektiv när du berättar om det.
Förhoppningsvis kommer det inte fler elaka kommentarer efteråt, men du kan fundera över hur du vill agera om det gör det. Det kan vara jobbigt för dig att gå in i dig själv och bli tystlåten. Två sätt kan vara att antingen förbereda en dräpande kommentar, för att ge svar på tal, eller så kan du välja att på en gång säga hur du känner.
Annons
Lycka till med din familj – och kom ihåg att det är okej att sätta gränser.