Får jag vara med vid barnets samtal hos BUP?
Fråga: Jag har ett barn som jag tror skulle behöva komma till antingen till BUP, barn- och ungdomspsykiatrin, eller kanske BUM, barn- och ungdomsmedicinsk mottagning. Därför undrar jag om jag som förälder och vårdnadshavare har rätt att vara med vid samtal hos dem om barnet är under 18 år? Var går åldersgränserna i dessa fall?
Om man inte får vara med så undrar jag vad det i så fall beror på. Jag vill förstås veta vad som är problemet för mitt barn och vad det säger om sin situation och om vår familj. Kommer någon annan att få veta att barnet går där? Vad kan hända om jag vägrar att låta barnet prata själv med personalen? Kan det vara till min nackdel? Jag eller min familj har aldrig tidigare haft kontakt med BUP/BUM och det är därför jag undrar. Väldigt tacksam för svar.
/Marie
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: ”Barn har rätt att vara med och bestämma”
Din fråga var väldigt kort och jag har därför bearbetat den något för att få ett mer uttömmande och informativt svar. Du kan välja vad du vill ta till dig av från mitt svar.
Det viktiga du skriver här är att du är förälder OCH vårdnadshavare. Jag har märkt att människor i intervjuer och olika samtal har börjat använda ordet vårdnadshavare alltmer, då de i många fall menar förälder. Det är viktigt att skilja på detta då man som förälder inte nödvändigtvis är vårdnadshavare. Även om man umgås mycket med barnet eller det till och med bor växelvis.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Som vårdnadshavare har man nämligen helt andra möjligheter till insyn och bestämmande i barnets liv, något som man som förälder utan vårdnad inte har. Detta gäller till exempel vid just insyn i sjukdomssituationer, beslutande/insyn om skola, passansökan och flera andra situationer.
Ett väldigt kort svar på din fråga om man som vårdnadshavare har rätt att delta i besök/samtal hos BUP är: Ja, det har man. Men sedan kan det finnas omständigheter där det är mindre lämpligt eller där personalen bedömer att det är bättre för barnet att prata utan en förälder närvarande.
Vårdnadshavare måste ge sitt tillstånd vid kontakten med dessa instanser och det börjar ofta med ett gemensamt samtal med förälder och barn eller med bara föräldrarna. Sedan, beroende på problematik, så bedömer personalen vad som kan vara bäst för barnet. Enligt barnkonventionen så har barn rätt att vara med och bestämma eller uttala sig i situationer som rör dem själva, så självklart ska man ta hänsyn till barnets vilja när det gäller detta. Det finns ingen specifik åldersgräns för detta utan utgår från barnets mognad. Ju äldre barnet är ju tyngre väger dess ord i diskussioner och beslut om behandling. Om föräldern och barnets vilja står i kontrast och de vill olika så gör BUP en bedömning av läget. Om barnet anses fara illa av förälders beslut kan BUP besluta sig för att göra en anmälan till socialtjänsten.
Ungdomar kan söka sig till ungdomsmottagningar, skolsköterska eller skolkurator utan att förälder måste informeras. Även dessa instanser har anmälningsplikt om de anser att ungdomar/barn far illa. Anmälningsplikten gäller alla som arbetar med barn.
På BUP har personalen tystnadsplikt och ingen annan blir informerad om att barnen har kontakt med dem. Samtal och annat journalförs, men det är inte säkert att förälder/vårdnadshavare får veta exakt vad barnet sagt. Är du osäker kan du läsa mer på nätet eller ta kontakt med närmaste BUP eller BUM.
Om barnet mår dåligt och behöver hjälp så behöver man titta på hela situationen kring barnet och den kontext barnet lever i. Familjen bildar en enhet som påverkar barnen djupt. Därför är föräldrar en viktig bit i behandling av barnet, men det kan också vara så att barnets problem uppstår i familjen och att barnet kan behöva prata om det i enskilda samtal med personalen. Hoppas du blev lite klokare av mitt svar.