Dålig självkänsla? Så påverkar din uppväxt dig som vuxen
Fråga: Snälla du jag hoppas att du kan svara på detta brev och hjälpa mig, för jag vet inte vad jag ska göra. Jag är en tjej på 26 år som har haft det väldigt jobbigt i livet. Jag och min bror växte upp med ganska gamla föräldrar och de var väldigt dåliga på att ge kärlek eller att säga att något man gjorde var bra. I skolan hade jag lätt för mig och fick bra betyg. Efter gymnasiet kom jag in på en bra linje på universitetet och har sedan fått ett bra och välbetalt arbete. Men aldrig har jag hört ett enda uppmuntrande ord från mina föräldrar. Likadant är det för min bror.
Från början tänkte jag kanske inte så mycket på det för det var det normala för mig. Men när jag blev äldre märkte jag hur stöttande och kärleksfulla andra föräldrar var mot sina barn. När jag sedan träffat män har de tyvärr liknat mina föräldrar genom att inte vara speciellt kärleksfulla eller stöttande.
För ett halvår sedan gjorde jag slut med min pojkvän sedan två år då jag insåg att jag inte mådde bra med honom. Han var inte elak men sa heller sällan eller aldrig någonting fint. När jag fick en utmärkelse på jobbet så ryckte han mest på axlarna och kunde inte glädjas med mig. Jag har läst en hel del böcker om förhållanden och hur de kan och bör vara. Så en dag fick jag bara nog och kände att jag vill inte leva så här längre. Jag vill känna mig uppskattad av min partner, få stöd, hjälp och pepp.
Jag har alltid känt mig underlägsen andra människor och som att bra saker inte är för mig. Tyvärr har mitt uppbrott inte lett till någon större förändring. Jag känner mig fortfarande underlägsen och dålig och mår inte alls bra. Jag trodde och hoppades att livet skulle bli bättre nu. Vad ska jag ta mig till för att må bättre och få mer självförtroende. /Jennie
Maria Jacqueline Bratt: ”Öva dig på att vara snäll mot dig själv”
Svar: Först vill jag säga att jag tycker det var väldigt bra gjort av dig att orka och våga bryta upp från ett förhållande som inte var bra för dig. Det tycker jag visar på att du har en inre styrka som jag tror kommer hjälpa dig framöver. Jag förstår att du hoppades att brytningen skulle resultera i att du mådde bättre och också hjälpa upp din självkänsla. Det kommer den säkert också att göra men det kommer att ta lite tid. Att reparera ett dåligt självförtroende och ett dåligt mående är inte gjort i en handvändning.
Maria Jacqueliune Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Du har växt upp och levt länge under förhållanden som aldrig stärkt ditt självförtroende och din självkänsla utan snarare tvärtom. Det tar tid och mycket jobb att ändra på. Men du har tagit ett stort kliv genom att inse hur du påverkats hittills, din vilja att förändra och också din handling att bryta ett destruktivt förhållande. Nu behöver du tid att läka och jobba med dig själv. Jag tror att du skulle ha hjälp av att prata med någon som kan hjälpa och stötta dig. En terapeut som kan hjälpa dig reda upp i dina tankar och också hjälpa dig på din nya väg framåt.
Jag tänker också att du ska lista ner för dig själv vilka egenskaper du vill ha och behöver från en framtida partner och se till att direkt sortera bort dem som inte passar in. Försök omge dig med människor som är positiva och glada och som ger dig energi och glädje. Det gäller såväl partners som vänner.
Det låter som om du är väldigt duktig på ditt arbete eftersom du fick en utmärkelse. Kanske kan du börja där med att stärka dig själv. Öva dig på att vara snäll mot dig själv, säga bra saker om dig själv och tala om för dig själv att du är värd allt bra. Att försöka tänka positivt kan ha en väldigt bra effekt. Gör också sådant som du själv tycker om, vad det nu kan vara. Se till att röra på dig och äta bra för det spelar också stor roll för ens välbefinnande. Umgås så mycket du kan med positiva människor så ska du se att ditt liv kommer att kännas bättre.